Hans BEERS schilderkunst - restauratie

HSP
Vera Seppion fotografie als verbindend medium
Vera Seppion - zelfportret foto: Vera Seppion
Vera Seppion verschaft zich met haar camera een achterpoortje om binnen te glippen in wereldjes waartoe zij zelf niet (meer) behoort. Wie haar daarbij volgt betreedt geen verstilde landschappen, voor deze enthousiaste dame moet er bruisend leven voelbaar zijn.. Omdat voor Vera alledaags België regelmatig wat te grijs wordt, morgen een te voorspelbare herhaling van vandaag, pakt ze regelmatig haar koffers en vertrekt met bestemming ‘Exotisch’: Bolivië, Vietnam, Haïti, Rwanda, India, Sri Lanka... Ze keert telkens terug met een camera vol meegesmokkelde beeldverhalen. Ze is vooral geboeid door mensen en kleuren in alle toonaarden tussen wit, git en bruin. En die mensen zijn vooral kinderen, omdat zij nog leven in een eigen wereldje, waar spontaan en direct gereageerd wordt op het hier en nu. Spontaan leven heeft vaak iets van een feest en zo raakt Vera ook verzeild op folkloristische festijnen in eigen stad: Chinees Nieuwjaar, Songkran (Thais Nieuwjaar), Ganesha (hindoefestival rond de god met het olifantenhoofd), de Ratha Yatra Parade (van Hare Krishna) - Antwerpen is op die momenten evenzeer exotisch. Kunnen we straks jouw beelden van ons feest op Facebook zien?” is steeds de vraag. Jazeker, Vera heeft een pagina op Facebook en deelt die foto’s graag met jullie. . . Met dat soort aan journalistiek grenzende fotografie, had Vera inmiddels al ervaring opgedaan in het contact met diverse kunstenaars. Zij zorgde voor flitsen van talrijke poëzieoptredens en expo-vernissages. . Haar eigen werk heeft ze met verschillende tentoonstellingen naar buiten gebracht. Als deelneemster aan de editie van Mil Art 2002 kwam Vera Seppion als laureaat uit de selectie met een foto uit de Dominicaanse Republiek. De titel van die foto luidde ‘Kinderlijke onschuld’, kon het toepasselijker? En in in 2010 organiseerde ze met Roger Nupie de groepstentoonstelling “ K12 “ bij SD Worx.. Nu de reislust wat getemperd is, richt Vera haar objectief op de eigen Koekenstad en zien we in haar archief steeds meer foto’s van architectuur, monumenten en street art verschijnen.