  Het Stille Pand (2006-2021)   Het Stille Pand (2006-2022)   Het Stille Pand (2006-2023)   Het Stille Pand (2006-2023)   Het Stille Pand (2006-2021)   Het Stille Pand (2006-2022)   Het Stille Pand (2006-2024)
Roger Nupie de stilte in de blauwe kamer
Al Gromer Khan is een in Duitsland geboren muzikant en componist wiens muziek verschillende genres als ambient, new age, world music en elektronica omvat. Aangegrepen door een recital van sitarist Ustad Vilayat Khan in Westminster Abbey in 1968 besloot hij zijn leven te wijden aan de studie van de sitar. Hij studeerde drie jaar in India bij Vilayat Khan's broer, Ustad Imrat Khan. De volgende zeven jaar nam hij les bij Imrat Khan in Europa en India. Hij was de eerste buitenstaander die werd opgenomen in de Gharana, die, zoals de meeste Hindoestaanse muziektradities, kennis doorgeeft van generatie op generatie, van vader op zoon. Na zijn inwijding voegde Al Gromer "Khan" toe aan zijn naam. Hij is tevens auteur en beeldend kunstenaar. In 2015 werd hij door de Indo-Duitse Vereniging onderscheiden met de Rabindranath Tagore Cultural Prize voor zijn levenswerk.
Roger Nupie schreef een cyclus van drie gedichten geïnspireerd door zijn muziek.  Deze cyclus werd opgenomen in de groepsbundel "Hand in Hand". Franse vertaling door Lucienne Stassaert. DE STILTE IN DE BLAUWE KAMER voor mijn ouders, bij muziek van Al Gromer Khan 1 Laat ons bij deze vreemde vorm van vrede, als stilte de blauwe kamer binnensijpelt, de tijd nog bijtijds bijbenen, innerlijke getuige blijven, onbewogen beweger, vriend van de aarde. Laat ons verzegelen wat we ons half herinneren bij open deuren, in lege kamers: een zomerverhaal van rozen, kersenbloesem. 2 Laat ons de open hemel over de kustlijn koesteren, de vuurtoren, de opalen maan, de dag van de geliefden vieren, als de nacht valt in Melancholy Street, rituelen opvoeren van lucide dagen. Laat ons het zoete vuur niet ontkennen, plaatsen waar het hart zich voor het eerst opende, verlangen naar hoger gelegen gebieden. 3 Laat ons de vergetelheid tegengaan, de tederheid vieren, aanbidden wat we anders vergeten, wat zich weerspiegelt: een droomland, een graadmeter van hartstocht, hunkering, heiligspraak. Leer ons opnieuw de hartslag van het eeuwenoude: geur van sandelhout, de nachtelijke lokroep van drums, de gedempte klank van een sitar.
Figur am Meer - © Al Groomer Khan
© foto: Lisa Kalleder